Geef mensen een reden …


For my foreign friends: this one is in Dutch. It’s about a kitchen company that has a contest to win a kitchen of 15 000 euro. Friends of mine were winning it but they got excluded during the race without being given a reason. That’s a nice example of how to screw up your image by using social media. All in all it’s not a plaything, it’s a tool you should use consciously. So I am never going to buy a kitchen at Euro Kitchen

Een keuken van 15 000 euro. Een mooi cadeau toch? Het enige wat je moest doen, was foto’s van je lelijke keuken op de website van Euro Kitchen posten. En je vrienden massaal laten stemmen. Wie de meeste stemmen haalde, won de keuken. Makes sense, want zo lok je natuurlijk veel volk naar je site.

Vrienden besloten mee te doen. Twee jonge kinderen, één van bijna twee en een baby van enkele maanden oud. Het voorbije jaar hebben ze hun huis eigenhandig verbouwd: er een stuk bij aangezet, zelf vloer gelegd, zelf plafond gestoken en nog veel meer. Daarvoor heb ik een immens respect. Ik zou het niet kunnen.

En dus gunde ik -en zowat al hun vrienden en kennissen- hen die nieuwe keuken. Een mooie beloning voor een jaar hard labeur! We stemden  massaal. En riepen we onze eigen vrienden op om te stemmen. Ik postte de oproep zelfs in het Engels op Twitter en Facebook zodat ook mijn niet-Nederlandstalige vrienden (en dat zijn er wat) zouden stemmen. De keuken rukte op naar plaats vier. Enkele dagen later naar plaats drie en twee. En toen stond ze te blinken op plaats één.

Yes! Tot ze enkele dagen geleden deze mail kregen:

“Tot onze spijt hebben wij omtrent uw deelname aan onze online wedstrijd “De Lelijkste Keuken” feiten vastgesteld die in strijd zijn met het wedstrijdreglement.

Om bovengenoemde redenen heeft de organisator besloten om u onmiddellijk uit de wedstrijd uit te sluiten.

U kunt hier het volledige reglement nalezen.

Met vriendelijke groeten,

De organisator”

Dus zonder boe of ba uit de wedstrijd gezet. Want dat reglement staat vol vaagtaal natuurlijk. Het bedrijf verschuilt zich achter het regeltje dat ze niet mogen communiceren. En dat is niet slim. Want onder de vrienden en kennissen van mijn deelnemende vrienden is er heel wat boosheid én nog niemand die een keuken van het bedrijf wil. Zelfs een collega van me -die hen niet kent, maar door mijn oproep stemde- zei verontwaardigd dat ze niet geneigd was daar nog een keuken te kopen.

Er staat intussen een bericht op de website – die om onverklaarbare redenen enkele dagen uit de ether was: het waren valsspelers. Zij niet alleen: al wie meer dan 7500 stemmen had, was eruit gegooid. Valsspelers dus.  Ha, we hebben dus niet het lef om hen dat in de mail te zeggen? Misschien moet je dat eens even bewijzen, beste Euro Kitchen. Mijn vrienden zijn geen internet-wizzkids, dus ik geloof nooit dat zij valsgespeeld hebben. En toevallig staan nu diegenen op één die op één stonden toen zij hun deelname submitten. De geruchten van doorgestoken kaart circuleren nu volop.

Dus, beste mensen van EK, geef de mensen een reden als je mensen uitsluit. En zet je reglement niet vol vaagtaal. Want anders is de imagoschade immens. Want niemand die op hem heeft gestemd, wil jullie keuken nu nog. Facebook doet ook hier zijn werk. Dit ruikt naar een laffe mediastunt. Social media gebruiken om mensen naar jullie website te trekken allemaal goed en wel, maar besef goed dat zich dat tegen je keert als je er niet doordacht mee omgaat.

50 thoughts on “Geef mensen een reden …

  1. Go’h, ik vind eigenlijk dat het doel van de wedstrijd een beetje overstegen wordt als men zoveel mogelijk vrienden en vrienden van gaat vragen om te stemmen op een bepaalde keuken (of die mensen nu een harde periode hebben gehad of niet, doet me niet ter zake).

    Dan gaat men de focus van een toffe wedstrijd verleggen naar de mensen wie het meeste “vrienden” kunnen bereiken in plaats van mensen die creatief en vernieuwend zijn geweest met hun keuken intrichting.

    Ik vergelijk dit met de opheffing die was ontstaan nadat een kandidaat van Idol of mijn restaurant sms’jes had gekocht van een sms provider om te winnen. Toen mocht dat ook niet van de massa, nu het om een familie met kindje en verbouwingen gaat zou het wel mogen?

    Om voor zoiets een blogpost te maken vind ik eigenlijk niet echt nodig in de toon die u gebruikt omdat er inderdaad minder kans gegeven wordt aan “gewone” deelnemers van de wedstrijd als er mensen overvloedig niet-relevante (die buitenlanders bijvoorbeeld zoals u er zoveel kent) deelnemers zoeken om te stemmen.

    Like

  2. Soms wordt er inderdaad valsgespeeld met zo’n wedstrijden. Wij hebben zo eens met Pantène een voor ons totaal onbekende dame van rond de 70 in de top-tien gestemd, om alle self-loving poppemiekes een hak te zetten. Het heeft iets met cookies te maken en met het feit dat het stemsysteem de stemmen van een bepaald IP-adres niet telt.
    In de Pantène-wedstrijd werd echter niet iedereen met meer dan 7500 stemmen uit de wedstrijd gesmeten, zij waren gevoeliger voor slechte aandacht, en hadden waarschijnlijk ook een competentere IT:
    De IT-dienst is nagegaan voor alle mensen met opvallend veel stemmen welke stemmen naar hoogste waarschijnlijkheid automatisch waren gegenereerd (zelfde ip, hoge frequentie, rare uren), en deze werden erafgetrokken.

    Euro-kitchen had, indien ze de prijs effectief weldegelijk uitreiken, beter de eer aan zichzelf gehouden en dezelfde methode gebruikt.

    Like

  3. Beste anoniem, in tegenstelling tot het kopen van een pakket SMS’jes – u zegt het zelf: kopen – is het ronselen van stemmen via social media net de bedoeling van de campagne. Zoveel mogelijk mensen laten stemmen om hen dan via branding etc aan het merk te laten gewennen, om hen zo vatbaarder te maken voor toekomstige reclameboodschappen.

    Als u een toffe locale wedstrijd wil houden hang dan een poster op in de slager op de hoek, of beperk de wedstrijd per regio van een bepaald filiaal. En bovenal, communiceer die beperking.

    Misschien bent u ook van mening dat president Obama geen president meer mag zijn omdat er via internet donaties, stemmen en opinies werden geronseld.

    Ik laat in het midden of er vaslsgespeeld is of niet, ik ken de mensen in kwestie niet en de campagne ook niet. Ik wou alleen opmerken dat uw redenering niet klopt, en dat in feite die mensen, tenzij het aantoonbaar is met technische gegevens, ten onrechte uit de wedstrijd zijn gezet .

    Like

  4. Goh, het is duidelijk dat EuroKitchen onvoldoende voorbereid was op een wedstrijd zoals deze. Als ze niet in staat zijn om de impact van zo een campagne in te schatten en daarna kinderachtig doen, ben ik overtuigd dat hun keuken en hun dienst na verkoop ook navenant is. Een bedrijf dus om inderdaad te mijden, en zeker een blogpost waard.

    Natuurlijk wordt er met dit soort wedstrijden valsgespeeld, maar als bedrijf weet je dat je daaraan kan verwachten. Pantène hierboven screent de IP-adressen en dat is prima. EuroKitchen schrapt gewoon alle “verdachte” deelnames. Les geleerd: bij de volgende wedstrijd van EuroKitchen stem ik 100 000 keer met hetzelfde adres op de mensen hoger dan mij in de rangschikking. Gevolg: zij worden geschrapt en ik win. Hoera! Dat is toch ook fout, maar hartstikke mogelijk door het amateurisme van EuroKitchen.

    De anonieme reactie van EuroKitchen is dan ook hartstikke fout.
    1. Er is helemaal geen vergelijking met het kopen van stemmen bij Mijn Restaurant, want er zijn helemaal geen stemmen gekocht geweest.
    2. De wedstrijd gaat niet om “mensen die creatief en vernieuwend zijn geweest met hun keuken intrichting”, maar om mensen met een lelijke keuken.
    3. De wedstrijd had geen jury, maar werd bepaald door stemmen. Dan kan je toch verwachten dat deelnemers andere mensen vragen om te stemmen. Dan kan je toch ook verwachten dat niet alle stemmen “relevante” persoonsgegevens opleveren. Dat zal altijd wel een minderheid blijven, maar voor de meerderheid heb je een heleboel nieuwe en bruikbare contactgegevens.

    Kortom: voor EuroKitchen ging het niet om een wedstrijd, maar om een marketing campagne, om zoveel mogelijk mensen te krijgen om laten te spammen. dat is hun goed recht. Maar ze kunnen zich inzien dat er hier en daar een buitenlander meedoet. Geen enkele viral web2.0 campagne heeft een omzet van 100,00 %. En daarvoor dan mensen schrappen zal hen allemaal maar een slechte naam op leveren.

    Het getuigt van weinig visie, slechte service en slechte sales houding. Intussen staat deze pagina al hoog in de Google rankings.

    UPDATE: en als EuroKitchens zou filteren op IPadres, dan zou het nog steeds niet lukken, want bijvoorbeeld mensen aan de KUL hebben hetzelfde adres: http://tinyurl.com/329uxrs

    Like

  5. Beste anoniem, als het bedrijf mijn vrienden kan aantonen dat ze valsgespeeld hebben, zet ik dat met plezier recht en verwijder ik zelfs deze post. Maar mensen uit een wedstrijd zetten zonder reden, doe je niet.

    Like

  6. Beste anoniem, enige wat hiermee veroorzaakt wordt, is het feit dat Eurokitchen in een enorm slecht daglicht wordt geplaatst.
    Ikzelf ken deze mensen van haar noch pluimen, doch heb dit geretweet en op Facebook geplaatst. Nu hebben jullie het raden wie de slechtste reclame zal oogsten: deze mensen of Eurokitchen?
    Ik zou het alvast wel weten moest ik Eurokitchen zijn!

    Like

  7. Beste Anoniem en anderen,

    Blogposts als deze schreeuwen om een persoonlijke reactie van het bedrijf. Ze dienen door bedrijven in deze Social Media tijd niet gezien te worden als een dreiging, maar als een kans om jezelf te laten horen Mocht Anoniem inderdaad EK zijn, dan raadt ik ze aan publiekelijk hun beweegredenen te communiceren. Dit is DE kans om persoonlijk en servicegericht te zijn.

    Als je in je recht staat dan mag iedereen dat weten. Mocht je een fout gemaakt hebben, geef die dan toe en biedt een oplossing.

    Je kan er zeker van zijn dat Euro Kitchen (of Eurokitchen) deze berichten heeft gelezen als ze ook maar een beetje verstand hebben van online. Ik roep ze dus op om hier openlijk en kenbaar te reageren.

    Lieke

    P.S. in Nederland is Youp van het Hek bezig met een leuke actie tegen de slechte service van grote bedrijven. Social is sterker dan je denkt…

    Like

  8. Artikel 14 en Artikel 15 van het wedstrijdreglement al toegepast?
    Als ke vrienden zeker zijn van hun zaak dan is dat een mogelijke oplossing.

    Je kan er over blijven klagen of er iets aan doen.

    Like

  9. Ik vind wel dat Eurokitchen zeker in detail had moeten zeggen welke feiten ze hebben vastgesteld. Maar…dit soort wedstrijden is altijd meer een populariteitspoll dan een echte wedstrijd “om ter lelijkste keuken”. Dat is bij de genoemde tv-programma’s ook zo. Het is niet omdat die kleine colerige Italiaan en zijn slanke deerne zo goed konden koken dat die toen “mijn restaurant” hebben gewonnen.

    Like

  10. Het zou niet de eerste keer zijn dat een wedstrijd op deze wijze eindigt, iemand met nauwe banden met het bedrijf wint de hoofdprijs. En dat onder het mom van toezicht door gerechtsdeurwaarder etc….
    Na lezen van het reglement en de verklaring op welke manier die vrienden de topplaats hebben bereikt, lijkt het mij niet duidelijk te zijn welke overtreding er is begaan. Ohja, er staat in het reglement dat EK elke deelnemer kan uitsluiten.
    Verdenking is al voldoende, bewijzen hoeven niet….
    Bepalend is hierin met welk been de zaakvoerder uit bed stapt…..

    Like

  11. Beste Eurokitchen, wees verstandig, en start de conversatie: zet deze situatie recht en liefst nog voor het bouwsalon. Deze slechte reclame verspreidt zich als een lopend vuur. En denk vooral niet dat het beperkt blijft tot ‘die paar mensen op Twitter en Facebook’ . Laat mij u vertellen dat er nog al wat journalisten ook op deze media zitten, binnen de kortste keren hebt u een volledig artikel in de krant. Uiteraard ben ik ben ervan overtuigd dat journalisten dit enkel zullen doen na eerst een grondige analyse van de feiten te hebben gemaakt. Maar wees nu verstandig: ofwel had u een gegronde reden om deze mensen uit de wedstrijd te zetten en dan communiceert u hier zelf helder en duidelijk over, ofwel hebt u een fout begaan, en dan raad ik u hetzelfde aan. Zorg vooral dat er een einde komt aan de geruchten, of u mag uw marketing budget voor de volgende jaren spenderen aan het heropbouwen van een imago. Als marketeer raad ik u aan zo snel mogelijk duidelijk en helder te reageren. Best niet anoniem

    Like

  12. Omdat er hier en daar op blogs kritiek op de recente uitsluitingen opduikt en ondertussen gretig getwitterd wordt als gevolg daarvan, willen we hier graag een aantal zaken formeel verduidelijken. We beklemtonen dat dit de enige officiële reactie is van de organisator van de wedstrijd en dat er nergens anoniem is gereageerd op deze blog en/of andere sites. We kunnen alleen maar hopen dat onze reactie met even veel enthousiasme zal verspreid worden om deze kwade geruchten te weerleggen.
    Eerst en vooral staat het deurwaarderskantoor dat toezicht houdt over de wedstrijd, wijd bekend om zijn ruime ervaring bij het opstellen van wedstrijdreglementen en het begeleiden van de organisator binnen het wettelijk kader waarin dergelijke wedstrijden georganiseerd worden.
    Dat reglement schrijft ons voor dat we niet mogen communiceren met deelnemers tijdens het verloop van de wedstrijd.
    Wij betreuren ten zeerste dat de deurwaarder besluit om mensen uit de wedstrijd uit te sluiten en hebben alle begrip voor de teleurstelling die daarmee gepaard gaat.
    Toch willen we kost wat kost de eerlijke spelers beschermen, dat zal iedereen begrijpen.
    Alvorens een deelnemer wordt uitgesloten, moeten er feiten zijn vastgesteld die duidelijk in strijd zijn met één of meerdere artikels uit het reglement.
    Over de details hieromtrent moeten we op dit moment – de wedstrijd loopt nog – helaas discreet blijven, op dringend verzoek van de deurwaarder.
    Wat we wel kunnen garanderen, is dat we net zo beducht zijn voor het belonen van een vals spelende deelnemer als voor het uitsluiten van een eerlijke deelnemer.
    Het feit dat de uitgesloten deelnemers in de top 10 van de rangschikking geklasseerd waren, lijkt ons logisch en wijst – wat ons betreft – niet noodzakelijkerwijs op doorgestoken kaart van de organisator, maar is eerder te verklaren door het feit dat vals spelen nu eenmaal voor doel heeft de wedstrijd te manipuleren en uiteindelijk te winnen. Een valsspeler met 60 stemmen is niet meteen efficiënt bezig.
    Deelnemers die hun uitsluiting willen contesteren, kunnen dat doen door geheel conform het reglement schriftelijk klacht in te dienen bij de maatschappelijke zetel van Euro Kitchen N.V. Elke kandidaat heeft daartoe de tijd tot 7 werkdagen na het einde van de wedstrijd (zie Art. 14).
    Wij verzekeren dat elke schriftelijk overgemaakte klacht ernstig wordt genomen en zal behandeld worden door de organisator van de wedstrijd en de toezichthoudende deurwaarder. We herhalen en beklemtonen dat we kost wat kost willen vermijden dat een mala fide deelnemer zou beloond worden, maar tegelijk willen we evenzeer voorkomen dat een eerlijke deelnemer onterecht wordt uitgesloten.
    Er zijn ook deelnemers die gekozen hebben om die weg te volgen en het lijkt ons ook aangewezen om dat te doen, eerder dan de organisator onterecht te beschuldigen van een laffe mediastunt via blogs en andere sociale media. We wachten op dit moment op de reactie van de deurwaarder op een schriftelijke klacht die ons is toegezonden. Als die klacht gegrond is, zal de deelnemer opnieuw in de wedstrijd worden toegelaten. De toezichthoudende deurwaarder beslist hierover en niemand anders.
    Op 4 december 2010 om 19.00 uur wordt de verzegelde enveloppe van de deurwaarder open gemaakt in aanwezigheid van de uitgenodigde pers. De winnaar ontvangt uit handen van de organisator een waardebon van € 15.000 waarmee hij/zij een nieuwe keuken kan aanschaffen bij Euro Kitchen. Dit staat sedert 17 november zo aangekondigd op de startpagina van de wedstrijdsite onder de link “bericht aan alle deelnemers”.
    Wij hopen dat hiermee alle kwade geruchten omtrent onze wedstrijd een einde vinden.

    Like

    1. Nu ik het reglement eens herlees, denk ik dat ik iets gemist heb. Waar staat precies dat de organisatoren “niet mogen communiceren met de deelnemers tijdens het verloop van de wedstrijd”, zoals Euro Kitchen hierboven schrijft?
      Ik vind enkel art. 11 terug, waar enkel staat dat door de DEELNEMERS niet mag gecommuniceerd worden. Over de organisatoren staat er niks in, of vergis ik me?

      Click to access reglementnl.pdf

      Like

  13. Beste Euro Kitchen,

    Bedankt om te reageren en de conversatie aan te gaan. Ik apprecieer het enorm. Mijn vrienden hebben geprobeerd te mailen, maar het mailadres zou niet bestaan. Ze krijgen hun mails in ieder geval terug. Is er misschien een technisch probleem?

    Maar misschien is het bij een volgende wedstrijd een idee om in jullie wedstrijd de regel op te nemen dat je mensen ook de reden geeft van hun uitsluiting. Dat zou heel wat ergernis vermijden. Natuurlijk moeten valsspelers geweerd worden, daar ben ik het volledig mee eens. Maar het is wel een ernstige beschuldiging. En die onderbouw je best. Bv.: “We hebben vastgesteld dat er 132 keer van hetzelfde IP-adres gestemd is. Dit is in strijd met ons reglement.”

    Radisson SAS deed vorig jaar een wedstrijd waarbij je 365 overnachtingen kon winnen. Zij hebben op het einde de stemmen een week herteld en zo alle stemmen die van hetzelfde IP-adres van het totaal getrokken. Hackers werden wel geweerd. Het is misschien een interessante case om eens te bekijken?

    Nog eens bedankt om te reageren, ik zal jullie reactie ook even in een blogpost gieten. Dat lijkt me niet meer dan fair.

    Veerle Van den Broeck

    Like

    1. Beste Veerle,

      Dat zal om een spijtige fout gaan in het mailadres, vrees ik. Je vrienden kunnen echt wel best een brief schrijven naar de maatschappelijke zetel van Euro Kitchen N.V.
      De klachten worden heel ernstig genomen, daar kun je van op aan.

      We vinden het alleen heel spijtig dat dit zo snel aanleiding geeft tot speculaties en overhaaste conclusies. Wij zijn gisteren gecontacteerd door 2 dagbladredacties over deze blogpost. De link is ondertussen internationaal getwitterd onder de titel “fake social media campaign turns against Euro Kitchen”. Onwaarheden, allemaal in een paar uur tijd.
      En dat is heel erg jammer.

      Like

      1. Beste Euro Kitchen,

        Er is geen enkel wet die verbiedt om tijdens het verloop van een wedstrijd met de deelnemers te communiceren. U verkiest dat toch te doen. U verschuilt zich achter ‘de ervaring’ van een deurwaardersbureau, maar het is niet de deurwaarder die de wedstrijd organiseert, dat bent uzelf. U dient dus ten volle de verantwoordelijkheid te nemen voor uw keuze om niet te communiceren. U had de vrije keuze om in uw reglement op te nemen dat u de deelnemers de reden van uitsluiting zou mededelen. Dat had u heel wat negatieve reclame kunnen besparen. Door hardnekkig géén reden op te geven, geeft u hoe dan ook de indruk dat u iets te verbergen hebt. Door u achter een deurwaardersadvies te verschuilen, en door niet eens uit te leggen waaróm het zo belangrijk is om nu geen reden te geven, maakt u zichzelf alleen nog maar meer verdacht. Misschien hebt u er goede redenen voor, maar door mist te blijven spuiten zult u de imagoschade alleszins niet verminderen.
        Overigens overtreedt u momenteel zelf uw wedstrijdstrijdreglement. Als het reglement stelt dat er niet gecommuniceerd mag worden, dan mag u ook niet op deze blog reageren of door op uw website een mededeling doen dat er valsspelers zijn uitgesloten.

        Like

    2. “Mijn vrienden hebben geprobeerd te mailen, maar het mailadres zou niet bestaan. Ze krijgen hun mails in ieder geval terug. Is er misschien een technisch probleem? ”

      hehe, ligt misschien in de lijn van de incompetente IT :o)

      Like

  14. Via de link v @Bingo kom je op een forum uit waarop aangeraden wordt om het stemmen te automatiseren via een script. Ik heb geen idee waarop de beschuldigingen aan jullie adres gestoeld zijn of waar ze op slaan. De huidige nr1 heeft 8260 stemmen jullie zaten daar een stuk boven mag ik aannemen. Ik begrijp best dat via sociale media je aantal contacten Exponentieel vergroten maar zoveel ? Jamaar iedereen kan meerdere keren stemmen, 8000/5 stemmen is nog steeds 1600 Ik ga jullie niet ergens van beschuldigen vermits Eurokitchen geen info wil geven zolang de wedstrijd loopt en het logisch is dat jullie je onschuld uitroepen.
    Stel me gewoon vragen bij de integerheid van deze oproep. Mijn vermoeden is dat jullie gewoon gepakt zijn met de hand in de koekendoos en ipv shit jammer te zeggen, jullie met deze vol in de tegenaanval gaan.
    Zoals ik al zei dit is enkel mijn aanvoelen heb hier geen bewijs voor.
    Technisch is het niet zo moeilijk om internetpolls te vervalsen de moeilijkheid ligt hem in het aantal stemmen zodat het geloofwaardig blijft.

    PS Als mensen de ip adressen zijn gaan spoofen dan zullen er ook geen dubbele ip adressen zijn
    PS @EuroKitchen met enkele heel eenvoudige ingrepen had een groot deel van de fraude uitgesloten kunnen worden.

    Like

  15. Ik wil even verduidelijken dat er geen sprake is van “jullie”. Mijn vrienden hebben me niet gevraagd deze post te schrijven. Ik was gewoon oprecht verontwaardigd over de manier waarop alles gelopen is en daarom ben ik in mijn pen gekropen.

    Like

  16. Hallo,

    Ik zal me hierbij toch tegen de algemene mening dat Euro Kitchen sucks en dat zij mogen niet zo iemand uitwissen positioneren… Sorry for that, guys !

    Ik heb meermaals (ik werk voor web agencies) zulke wedstrijden opgebouwd. En heerlijk gezegd, 7500 friends in een paar dagen vinden die gaan voor jij stemmen is gewoon dat : zeveren en valsspelen…
    this is just impossible.
    Er bestaan inderdaad technieken om zulke ‘voting’ te bedriegen via kleine boots programmering bvb die gaan automatisch een stem genereren.
    In zo een geval, de wedstrijd organisator (hier Euro Kitchen) is wel in staat om om zijn reglement uit te voeren…

    Wat het natuurlijk fout ging hier, is dat Euro Kitchen zou de volledige details hiervan moeten vermelden, in plaats van te zwijgen.
    Als iemand valsspeelt, en er wordt duidelijk aangetoond hoe/waarom hij/zij heeft dit gedaan, dan komt er geen discussie…
    Dus inderdaad, Euro Kitchen heeft het duidelijk ‘fully mess it up’ !
    Waar er blijft meer dan een vraagteken over de effectieve oorsprongen van al die stemmen, niet waar ?

    Like

  17. Beste EuroKitchen, (<– tip 1: communiceer uit eigen naam op social media. Ik praat niet met een merk/bedrijf. Anders zet je toch beter meteen Anoniem)

    Wanneer je op social media communiceert en er loopt iets mis. Zorg dat je zelf ook kan monitoren. Verwijt deze blog niet dat de pers sneller je verhaal oppikt en kan reageren dan jullie. Dit geeft enkel aan dat jullie te laat waren.

    Tracht ook niet het communicatiekanaal te wijzigen bij problemen. Brieven per post doorsturen indien er problemen zijn, tja… Als je mensen met duidelijk een goede netwerk (vandaar dat ze hoog scoren) weert zonder duiding dan mag je vanuit dat netwerk ook een reactie verwachten.

    Dat er een verklaring voor is dat geloof ik zeker maar zorg ervoor dat je hierover communiceert. Zo moeilijk is dat allemaal niet.

    succes verder,

    Like

  18. Ook al gaat het in dit soort wedstrijden idd dikwijls niet over ‘wie heeft de lelijkste keuken’, maar wie kan zoveel mogelijk mensen mobiliseren om te stemmen..

    Nu goed, daar is het de organisator toch om te doen.. ?

    Wat klaagt ie dan dat er 7500+ mensen naar hun site komen om hun stem te geven ? Is dat dan geen ‘ad-view’ die hen in staat stelt om zo’n prijs uit te reiken, mond-op-mond-reclame etc ??

    Daarbij, staat in het reglement uitdrukkelijk dat mensen uitnodigen te stemmen, verboden is ?

    Indien nee, zou ik deze beslissing gewoon radicaal aanvechten en hen te vragen te bewijzen met IP-logs etc of er bijvoorbeeld vote-bots werden ingezet (wat ik helemaal niet zou vinden kunnen..)

    In principe kan je beter zo’n votebot loslaten op je concurrenten om hen via het reglement te elimineren..

    Oja, waar ging het weer om ? Om de lelijkste keuken, een prijs en zoveel mogelijk bezoekers lokken en een feelgood-gevoel zeker ??

    Idd weer een mooi vb van “hoe het niet moet”

    ToM

    Like

  19. Tom,

    Het gaat inderdaad om zoveel mogelijk ( verschillende ) mensen naar de site te lokken. Dat zal Eurokitchen ook niet ontkennen. Dus valsspelers zijn uiteraard niet gewenst. Want dan zijn dat geen echte “bezoekers” he!
    Uit ervaring weet ik dat er héél véél valsspelers, en georganiseerde bendes zijn die aan elke wedstrijd meedoen. Uiteraard wil een firma zich daartegen beschermen zodat een “eerlijke” deelnemer kans maakt om te winnen.

    En dat de reden niet direct wordt meegedeeld is ook niet eigenaardig. Meestal willen de valsspelers proberen uit te vinden wat de organisatie wel of niet kan traceren. Dus meegeven dat het aan Ip -adres of “valse” webadvertenties gaat of dergelijke doet een deurwaarder niet.
    En je moet mij inderdaad niet wijsmaken dat je 16.000 vrienden kan mobiliseren om op je te stemmen. Deze mensen vliegen er met recht en rede uit.
    En geloof me, die valspelers proberen altijd op het gemoed in te spelen.. We wisten niet dat het niet mocht, ik heb het niet gedaan maar een kennis van mij… elke uitvlucht gebruiken ze.
    Met al deze heisa zou je bijna vergeten… dat er straks een gelukkige winnaar naar huis gaat met zomaar eventjes 15.000 euro een keukenmeubelen.
    Dat lijkt me een mooi gebaar van Eurokitchen.

    Like

    1. Beste Wallican,

      Op haar Facebook-pagina onthult Euro Kitchen zelf een aantal manieren waarop is valsgespeeld. Je argument dat Euro Kitchen dus de valsspelers niet de pap in de mond wil gegeven, gaat niet op. Zie bv; post van 16/11 op http://www.facebook.com/search.php?q=euro%20kitchen&init=quick&tas=0.09267715079443739#!/pages/Euro-Kitchen/138613539517919

      Het is erg verdacht dat ze wel algemeen communiceren wat voor fraudetruuks er zoal gepleegd zijn, maar aan de uitgesloten deelnemers zelf niets willen zeggen. Zo blijft Euro Kitchen de indruk wekken dat ze de boel aan het belazeren zijn.

      Me dunkt houden ze zich met hun communicatie op Facebook ook niet aan hun eigen reglement. Kan nu elke deelnemer een schadevergoeding eisen?

      Like

  20. Het opzet van deze wedstrijd is van in het begin al fout denk ik….
    ‘De meest lelijke keuken wint…’ Hallo…alsof iemand zomaar eens al die foto’s gaat bekijken en daar de lelijkste gaat aanklikken…
    Je weet toch van in’t begin dat degene die het meeste stemmen ronselen kan winnen gaat….en dat dit aanleiding gaat geven tot pogingen van valsspelen… en dat het heel moelijk is om die dingen te achterhalen.

    Dus als je zo’n wedstrijd organiseert, moet je in principe van tevoren al weten dat het nooit helemaal eerlijk verlopen zal…en dat een ‘eerlijke winnaar’ larie en apekool is…

    Het opzet van deze wedstrijd zal wel geweest zijn om zoveel mogelijk adressen te verzamelen van mensen die een ‘lelijke keuken’ hebben die aan vervanging toe is. Een makkelijke manier om snel aan een hele lijst van potentïele klanten te komen…

    En GRATIS dat is iets dat niet bestaat in deze wereld!
    Het soort van ketens die bij aankoop van je keuken naar je hoofd smijten met gratis graniet, gratis toestellen, gratis plaatsing….op voorwaarde dat je dan ook onmiddelijk die dagen, week of weekend beslist….daar betaal je ten eerste je keuken veel de duur.
    Dat is zo’n beetje als een hele keuken bijna gratis kunnen weggeven, alleen te sokkel waar deze op steunt betaal je dan wel heeeel duur.
    DUS…niet alleen consumenten spelen vals om hun doel te bereiken, maar ook de verkopers!

    Zo lees ik op hun website dat je nu 1/3 van je keuken gratis krijgt!
    Maar je moet wel met het kleine sterretje de voorwaarden lezen onderaan… je moet je keuken kopen voor 30/11.
    Eerlijk gezegd…wie kan op een termijn van minder dan 1 week een goed vergelijk maken met andere keukenverkopers of je wel degelijk niet in het zak gezet wordt?
    Ze spelen dus zelf wel wat vals, niet?
    En anderzijds betaal je je keuken na 30/11 dan wel behoorlijk duur, niet waar? Want met een prijs van 1/3 minder kunnen ze ze nog met een behoorlijke winstmarge verkopen niet, niemand verkoopt toch iets met verlies hé…

    Dus vooraleer wedstrijden uit te schrijven en mensen aan kant te zetten omdat ze zogenaamd vals spelen, moet ze eerst eens in eigen borst kijken vind ik!

    Like

  21. Hallo,

    Er staat in het reglement dat er ook een vakjury is die voor 50% van de stemmen in staat. De winnaar is dus niet persé diegene die de meeste stemmen heeft geronseld eind deze maand.

    Dat ze zelf de vakjury selecteren lijkt me logisch.

    Als er dan toch gesuggereerd wordt dat het “doorgestoken kaart” is, dan lijkt het mij redelijk logisch dat ze net van die regel gebruik maken om de kaart te doorsteken … en niet van het feit dat ze deelnemers hebben uitgesloten, waardoor ze het voor hun eigen moeilijk zouden maken (en waar ze nu op afgerekend worden).

    Ik bespeur toch heel wat onlogische argumenten in de commentaren.

    Stel nu (hoe kom ik er in godsnaam bij) dat Euro kitchen het spel eerlijk speelt en dat het werkelijk gaat om valsspelers … wie is er dan het slachtoffer?

    Like

  22. Zoals ik al zei jullie zijn betrapt met de hand in de koekendoos. Leg u erbij neer. Sluit deze pagina af.
    Nee het is helemaal niet moeilijk om dit te achterhalen daar bestaan dus logs voor. Men moet zich enkel de moeite nemen om hierop controles uit te voeren.
    Idd @claudia het gaat om stemmen ronselen, om zoveel mogelijk MENSEN naar hun site te krijgen. Het gaat zeker niet hun bedoeling zijn dat een pc zoveel mogelijk per uur een connectie maakt naar hun site.
    In veel spelletjes/wedstrijden is het mogelijk om vals te spelen maar geeft dit automatisch ook de toelating om dit te doen zoals Claudia beweerd?
    Mmmm eerst weer zielig doen van tja eigenlijk deden we niks verkeerd, iedereen kan het/doet het, dan gaan we over op kijk ze doen nog andere dingen verkeerd. Tja zie niks verkeerd op een termijn plaatsen op een actie.

    En my dear princess ja ik zeg bewust jullie. U heeft misschien niet de foto ingediend maar jullie geven en blijven deze mensen een platform geven waarop ze mijns inziens onterecht kritiek geven op een bedrijf en op deze manier proberen dat bedrijf onder druk te zetten om hun gefraudeerde keuken terug op te nemen. Ofwel zijn je vrienden oneerlijk tegen je en blijven ze tov van u volhouden dat ze het spel eerlijk spelen ofwel werkt u bewust mee met deze leugen via dit platform. Ik neem aan dat u ook meer dan 2 hersencellen heeft en met je elleboog aanvoelt dat de getallen niet kunnen kloppen.

    Zoals ik ook zei technisch is dit niet moeilijk de moeilijkheid zit hem in de de getallen.

    Like

  23. Beste bloggers,

    Ik ben de marketing verantwoordelijke bij Euro Kitchen. Sommigen namen het ons kwalijk dat we als bedrijf converseren, maar het zijn voor ons de wankele eerste stapjes in social medialand. We converseren misschien nog wat onbehouwen, maar we converseren tenminste. Als eerste in onze sector nog wel, als jullie me toestaan dit even te vermelden. Geef ons dus op dat vlak nog wat krediet.

    Er worden heel wat conclusies gemaakt op deze pagina en de gezouten meningen worden niet gespaard, daarbij is niemand hier gehinderd door enige kennis van de feiten. Ik ga mij echter beperken tot die feiten. Jullie moeten dan maar van mij aannemen dat ik oprecht de waarheid spreek, maar ik vermoed dat jullie begrijpen dat hierover liegen voor mij geen optie is.

    In heel wat commentaren wordt met de vinger naar ons gewezen, naar onze “incompetente” IT-verantwoordelijke, naar de “complotterende” gerechtsdeurwaarder, ons “onbekwame” communicatiebureau en naar mij persoonlijk, de “leugenachtige” organisator van een “laffe mediastunt”. Niemand, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, wijst met de vinger naar de initiatiefnemer, de uitgesloten deelnemer en al zeker niet naar alle gretige twitteraars die met schijnbaar genoegen nog wat saus over het verhaal gieten. Ik ga dat ook niet doen. Ik laat jullie na het lezen van deze tekst opnieuw aan het woord om jullie conclusies te herzien of bij te sturen. Ik zou de initiatiefnemer, Veerle, willen vragen om deze pagina NIET te verwijderen (sorry Alex), al is het maar omdat je mij een recht van antwoord schuldig bent.

    Ten eerste is er het reglement. Ik steek mij daar niet achter weg. Het is er gewoon. Het dient om de wedstrijd, onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder, ordelijk, eerlijk en in een wettelijk kader te doen verlopen. Al de rest is onzin. Als ik morgen een voetbalwedstrijd organiseer, vraag ik om een scheidsrechter bij de scheidsrechtersbond. Als die scheidsrechter beslist om een doelpunt af te keuren, terecht of onterecht, dan kan ik daar als organisator niks aan veranderen. Ik kan de regels ook niet vooraf naar mijn hand zetten. De gerechtsdeurwaarder stelt het reglement samen op basis van onze briefing en het mechanisme van de wedstrijd. Elke deelnemer verklaart alvorens opgenomen te worden dat hij het reglement gelezen heeft en dat hij ermee akkoord gaat. De geviseerde deelnemer heeft dat ook gedaan en moet zich daar net als de andere 500+ ingeschrevenen (waarvan de meeste nota bene ook fel aan het verbouwen zijn, ga maar eens kijken) aan houden.

    Wij mogen geen directe informatie geven over de manier waarop vals is gespeeld, tenminste zolang de wedstrijd loopt, omdat we dan andere deelnemers de pap in de mond geven. Meer zit daar niet achter.
    Wij mogen niet communiceren met deelnemers, tenzij omstandigheden ons daartoe verplichten, om de mogelijkheid tot uitwisselen van vertrouwelijke informatie uit te sluiten. Meer zit daar niet achter.

    Toegegeven, er is informatie gelekt, maar dat betreur ik en waar mogelijk zet ik dat ook recht.

    De identiteit van de deelnemer in kwestie is ons ondertussen bekend, maar om zijn privacy te respecteren, ga ik die niet vrijgeven. Wat ik wel ga doen, is enkele feiten omtrent zijn deelname prijsgeven. Daar heeft deze pagina mij nu toe gedreven, vrees ik.

    De uitgesloten deelnemer heeft tot 2 maal toe het reglement overtreden. Over de eerste overtreding (geval van misleiding), vertellen we geen details in het openbaar zolang de wedstrijd loopt.
    De kandidaat kan dat echter WEL te weten komen als hij ons contacteert. Dat heeft hij tot nu toe nog steeds niet gedaan. Wij hebben geen brief ontvangen, geen telefoontje, geen e-mail. Veerle beweert dat de mails bouncen, maar dat is dan te wijten aan het fout overtypen van het mailadres. Als hij gewoon op de reply-knop klikt op de door ons verstuurde mail, dan komt hij bij ons terecht. Dat is getest en gecontroleerd door onze uiterst bekwame IT-verantwoordelijke (fijne collega overigens).
    Je zou het bijna vergeten, maar er zijn nog 7 andere deelnemers uitgesloten, waarvan er 3 per brief gereageerd hebben. Hun klacht is ondertussen in beraad bij de gerechtsdeurwaarder.

    De tweede overtreding die de deelnemer in kwestie heeft begaan, staat boven alle IT-technische discussies. Hij heeft na zijn uitsluiting gepoogd zich opnieuw in te schrijven in de wedstrijd. Dat is een overtreding van het reglement.
    De deelnemer is dus wel degelijk met recht en rede uitgesloten, geheel conform het door hem goedgekeurde reglement. Daar is helaas niks aan te doen.

    In plaats van met ons de dialoog aan te gaan en zijn vermeende onterechte uitsluiting te bespreken, kiest hij ervoor om in de aanval te gaan en ons als bedrijf in diskrediet te brengen via allerlei kanalen. Dat levert hem persoonlijk nochtans niks op.

    Ik kan jullie alvast aankondigen dat we de gebruikte methodes om met stemmen te knoeien, zullen onthullen na de prijsuitreiking van 4 december. Indien gewenst, wil ik dat ook nog eens op deze pagina posten. Op de Euro Kitchen Facebook pagina en op de wedstrijdsite geven we volgende week meer uitleg over hoe de vakjury vervolgens te werk gaat en op welke manier hun stemmen worden verrekend met de publieke stemmen.

    Bedankt dat jullie even de tijd namen om mijn wat lang uitgevallen tekst door te lezen. Hopelijk kan ik op deze manier het vertrouwen in Euro Kitchen en haar producten herstellen. Jullie kunnen onze prachtige keukens trouwens bewonderen volgende week dinsdag in de finale van De Beste Hobbykok van Vlaanderen bij vtm.

    Sorry, ik kon het niet laten, de aard van het beestje.

    Like

  24. Beste Kurt,

    Zeer goed dat je nu een antwoord geeft. Ik begrijp zeer goed dat jullie 9/10 iemand terecht zullen blokkeren of uitwijzen. Maar het is om te beginnen dit soort actie (kliks verzamelen) dat zich perfect leent om misbruikt te worden. Die keuze maak je zelf als bedrijf. Je begeeft je dus op glad eis want je weet dat mensen zal moeten gaan uitsluiten en dat er daardoor mogelijk ook negatieve PR kan ontstaan. Je kan dan maar beter goed je communicatie onder controle hebben. Nu was het gewoon een beetje kort door de bocht door deze persoon botweg te weren zonder verder info. Dan laat je ruimte voor interpretatie.

    Communiceren via blogs/sociale netwerken is complexer en daardoor onvoorspelbaar. Dingen gaan soms vrij snel en (mogelijke onjuiste) berichten kunnen snel escaleren.

    Dat je op een zaterdagavond hier toch tijd in steekt geeft mij alleszins aan dat jullie hier oprecht mee begaan zijn. Volgende keer gewoon iets sneller opvolgen dan moet je minder tekst typen en kan je uw zaterdag ook leuker invullen 😉

    groeten en succes verder,

    Like

  25. Hey Nick,

    Ik ben me heel goed bewust van de mogelijke gevaren van sociale media. Dat was ik ook toen ik besloot om deze wedstrijd te organiseren. En of je nu een wedstrijd organiseert online of offlline, valsspelers heb je altijd en overal. We hebben ons zo goed mogelijk voorbereid, maar het motto van elke valsspeler (offline en online) is “never underestimate the power of denial”. We hebben ondertussen in totaal 10 deelnemers uitgesloten, maar het is degene waartegen we de zwaarste bewijlast hadden die het meeste poeha heeft veroorzaakt, en dan nog mogelijkerwijs ongewild. De ironie!
    De anderen leggen er zich bij neer of dienen klacht in via de afgesproken weg.

    Maar goed, ik weet het, alles draait rond perceptie. Ik moet al heel de week denken aan die legendarische gag van – als ik me niet vergis – Dan Aykroyd die eindigt met “but you f*** one sheep…”.

    Het is gewoon jammer dat iedereen zo snel oordeelt en veroordeelt, zonder het complete verhaal te kennen.

    En ja, fijn dat je je bekommert over mijn zaterdagavond, maar ik vind dit uitermate boeiend en op zaterdagavond heb ik hiervoor wat meer tijd.

    Leuke zondag nog. 🙂
    Bedankt voor je reactie.

    Like

  26. Plots blijkt de stroom van de pc zijn uitgevallen van bepaalde mensen, annex aanvallers, zou hun eurocentje dan toch gevallen zijn, dat ze gevat zijn via it onderzoek…

    Like

  27. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die deze conclusie maakt. Je maakt mij niet wijs dat ze die boxkes hieronder niet aangevinkt hebben.

    Trouwens Franky, nog een antwoord op jouw vraag: de nummer 1 was uitgesloten wegens een dubbele inschrijving, die niet tijdig was opgemerkt. Als iemand 2 keer inschrijft met dezelfde naam of adres kan dat automatisch getraceerd worden, maar dezelfde foto met 2 verschillende adressen, daarvoor heb je nog steeds het menselijk oog nodig.

    Na het afsluiten van de wedstrijd hebben we nog heel wat stemmen “manueel” moeten controleren van de laatste 2 dagen. Dat heeft nog verschuivingen met zich meegebracht in de top tien.

    Like

  28. Ik heb het een paar avonden te druk gehad, excuses voor mijn late antwoord dus

    Kurt, ik wil je bedanken voor je antwoord. Ik ben er nu wel van overtuigd dat jullie het correct gespeeld hebben. Net zoals ik er nog steeds van overtuigd ben dat mijn vrienden het correct gespeeld hebben. Anders had ik deze post echt niet geschreven. Wat er of waar het misgelopen is, valt waarschijnlijk moeilijk te achterhalen

    Klacht willen ze niet indienen. “We hebben er onze buik van vol, het is achter de rug en vergeten”, is hun antwoord. Ik schreef inderdaad dat de mails bouncen, maar dat is wat zij me vertelden. Ik geef toe dat ik er niet heb naastgestaan. Vandaar ook hun grote frustratie, dat ze niemand konden bereiken. En ook mijn frustratie, want ik had ook iedereen opgeroepen om te stemmen … Ik ben wel benieuwd naar wat de methodes om vals te spelen waren. Post gerust!

    Ik wil toch nog even duidelijk stellen dat ik zelf niet deelgenomen heb zoals sommigen lijken te denken. Ik huur met mijn lief een appartement en geen haar op ons hoofd dat ooit aan verbouwen denkt 🙂

    Ik denk er toch over deze post offline te halen. Ik zie dat er heel wat mensen via de zoekterm Euro Kitchen op de blog terechtkomen. Wat denk je? Ik zal alvast de titel veranderen, want na jouw antwoord geloof ik dat die een beetje cru is.

    Like

  29. Beste Veerle,

    Ik heb er geen probleem mee als blogs blijven staan, zolang ik de kans krijg om een repliek te schrijven. Die heb je me gegeven, dus ik ben je op mijn beurt ook dankbaar. De titel op zich was natuurlijk niet meteen mijn favoriete one-liner, maar ik zie dat je hem ondertussen hebt aangepast. tnx 🙂

    Ik wil toch nog één keer reageren op een opmerking die ik niet zo fijn vind. Je vrienden zouden gefrustreerd zijn omdat ze ons niet konden bereiken? Ik nodig iedereen uit om naar http://www.eurokitchen.be te surfen en vast te stellen dat er meerdere manieren worden aangeboden om ons te contacteren. Vele anderen, deelnemers en toeschouwers, hebben hun weg gevonden en wisten mij te bereiken. Ik wind me hier toch wel een beetje over op. Jij (of je vrienden via jou) laten het uitschijnen alsof we ons verstoppen. Niets is minder waar.

    Bovendien heb ik er meermaals op aangedrongen, ook rechtstreeks bij je vrienden om schriftelijk klacht in te dienen. Als ze dat niet willen doen, kunnen we helaas niks ondernemen bij de gerechtsdeurwaarder. Dat is hun keuze, maar in geen geval onze schuld.

    Kijk, ik wil gerust aannemen dat de gang van zaken een beetje vreemd aandeed en er is waarschijnlijk een elegantere manier om hetzelfde resultaat te bereiken, maar het maakt allemaal deel uit van een strategie om de échte valsspelers te filteren van de slachtoffers van sabotage. Een voorwaarde om deze strategie in haar opzet te doen slagen, is wel dat de deelnemers de procedures van het reglement volgen.

    Ik ga die methode hier niet prijsgeven omdat we beslist hebben om volgend jaar de wedstrijd te herhalen, anders zouden we de valsspelers van volgend jaar een voorsprong bezorgen.

    Ik wil wel iedereen hier, die nog twijfelt aan onze integriteit en die me contacteert (je weet me te vinden, toch?), persoonlijk uitleg geven over die methodiek. Ja, het gaat me na aan het hart. Het is echt niet fijn als je zo hard werkt aan een campagne en op een paar uur tijd, door de comments op deze post, internationaal getwitterd wordt als “fake social media campaign turns against Euro Kitchen”.

    Je moet de comments maar eens nalezen. Iemand gaat als Anoniem een beetje tegen de negatieve stroom in. Vervolgens suggereert iemand dat Anoniem wel eens de reactie van Euro Kitchen zou kunnen zijn. En baf, een paar reacties later wordt het al voor waar aangenomen. Een uur verder en dagbladen bellen me op, haatmails lopen binnen. Het is gewoon absurd hoe snel mensen klaarstaan om je de grond in te boren.

    Maar is die rechtzetting al getwitterd?

    Maar goed, dat is niet de schuld van de social media. Ik blijf er van overtuigd dat elk toekomstgericht en integer bedrijf zich moet open stellen voor communicatie met de consument. We hebben absoluut niks te verbergen. Daarom zijn we ook hier, online op blogs, Facebook, Twitter en noem maar op. Het zijn de bedrijven die je hier niet ziet of hoort, die waarschijnijk zaken te verbergen hebben.

    Bon, ik ga het hierbij laten.
    Ik moet echt wel leren om mijn reacties bondiger te formuleren…

    Like

  30. Ik zag vandaag weer een twitter bericht voorbijkomen hierin wordt hof van cleve afgebrand http://www.sietoebie.be/soft/2010/12/20/zilveren-enveloppe/ ook weer met een dom verhaal. Ik zie je niet echt uitgesproken meningen verkondigen op deze blog en wil je best geloven dat dit niet bewust was maar oprecht. Maar begrijp je wat je met dergelijke loze beweringen aanricht? Mensen gaan voort op de geloofwaardigheid die je hebt opgebouwd via deze blog Mensen als een Pietel verbreiden deze aanklacht via Twitter en zijn gevolg klikt op die link en heeft natuurlijk een mening.
    Zelf heb ik niks te maken met Eurokitchen. Ik vond het wel tof dat er een kentering kwam in de reacties na mijn eertste post. Ik heb deze post ook een tijdje laten rusten.
    Maar mag ik vragen dat the little princess eigenlijk toont dat ze wel groots is. Dat ze niet enkel in een klein antwoord zegt van mmm ik had misschien 2x moeten nadenken eer ik deze post starte.
    Maar dat ze een nieuwe pagina start waarin (mischien in samenspraak met eurokitchen over het hoe en waarom , the princess bepaald natuurlijk wat op haar blog verschijnt) ze een kleine update geeft van de situatie. Mensen als Pietel die dit verspreid hebben via twitter kunnen op de hoogte gebracht worden van deze update zodat ze dit bericht eventueel ook kunnen verspreiden.

    Ik neem aan door deze pagina te laten rusten er geen reacties meer komen op mij Ga deze pagina ook niet verder opvolgen indien u verdere vragen/opm heeft kan u mij bereiken via dit emailadres. Indien Eurokitchen mij nieuw keuken materiaal wil verstrekken kan ook via dit adres 😉

    Berichten moeten een goedkeuring hebben voor ze gepubliceerd worden het is niet de bedoeling dat dit gepubliceerd wordt was gewoon een bedenking naar u toe
    Mvg
    Alex

    Like

  31. Hallo,

    Ik ben de persoon die de tweet de wereld in heeft gestuurd waarin de campagne ‘fake’ werd genoemd. Ik wil even voor de volledigheid zeggen dat ik in mijn volgende tweet heb gezegd dat het om _mijn_ interpretatie ging van de feiten, toch zoals ze toen gekend waren. Intussen is mijn interpretatie fout gebleken, waarvoor mijn excuses. De communicatie die jullie voerden, deed in het begin echter wel degelijk uitschijnen dat jullie de deelnemers aan het bedriegen waren. Zo werd enerzijds beweerd dat er niet gecommuniceerd werd over de reden van uitsluiting om bedriegers niet op ideeën te brengen, maar tegelijk werden op de Facebookpagina wèl redenen voor uitsluiting gegeven. Misschien was het een domme fout van degene die de statusupdates op Facebook bijhield. Ik vind dit normaal niet erg, dat hoort bij open communicatie op social media. Maar zo’n domme fout is dodelijk voor je reputatie als je van deelnemers eist dat ze de letter van het reglement volgen terwijl je zelf diezelfde letters overtreedt. Volgens mij kunnen verliezende deelnemers hierover klacht indienen (gelukkig zullen ze dat niet doen, te veel moeite ;-).

    Ik heb ook op deze blog een aantal reacties gepost, en op sommige heb ik nog geen afdoend antwoord gelezen. (Oké, het is allemaal erg verwarrend, omdat er ook nog een andere Maarten reacties heeft gepost, die iets helemaal anders zei.) Misschien wil Kurt alsnog een antwoord geven?
    – Waar staat precies dat de organisatoren “niet mogen communiceren met de deelnemers tijdens het verloop van de wedstrijd”? Ik vind in het reglement enkel art. 11 terug, waar enkel staat dat door de DEELNEMERS niet mag gecommuniceerd worden. Over de organisatoren staat er niks in. Waarop beroepen jullie je dan om de deelnemers die je uitsluit niet in te lichten over de reden van hun uitsluiting?
    – Hoe kun je nu een klacht indienen, als je niet mag weten waartégen je precies klacht indient? (Zo klinkt het toch als de absurde verdediging in Der Process van Kafka.)
    En ik voeg er graag nog een nieuwe aan toe: als een deelnemer na klacht inderdaad onterecht uitgesloten zou blijken, en daarom terug mag deelnemen aan de wedstrijd, heeft-ie dan geen competitief nadeel opgelopen tegenover de andere deelnemers? Hij heeft immers zoveel dagen minder stemmen kunnen ronselen. Het is alsof je in een F1-race de koprijder aan de kant haalt, en hem even later toch terug laat verder rijden; die haalt zijn pole position nooit meer terug.
    Ik zag hier mensen andere systemen voorstellen, zoals pas na het afsluiten van de wedstrijd deelnemers controleren en uitsluiten, of enkel de valse stemmen niet meetellen. Dat lijken me veel verstandigere keuzes om een eerlijkere competitie toe te laten.

    Voor het overige wil ik zeggen dat je op deze blog de conversatie heel goed bent aangegaan, Kurt. Door hier consequent te reageren en informatie vrij te geven, heb je veel imagoschade vermeden en rechtgezet. Ik denk niet dat Euro Kitchen zal terechtkomen in het rijtje foute voorbeelden, zoals Nestlé, of juwelier Timmermans uit Tienen 😉

    Vriendelijke groet,
    Maarten

    PS: het lijkt me normaal dat de reacties stilvallen na enkel dagen. Ik geloof echt dat de meeste mensen de ‘notify me’-vakjes NIET aanvinken. Ik doe dat ook nooit, omdat ik mijn mailbox niet wil zien vollopen met reacties op blogposts. Enkel als een onderwerp me echt boeit, zoals dit, kom ik om de zoveel tijd nog eens terug kijken. Ik denk dat buiten Kurt, Alex en littefairytaleprincess zelf, niemand van de poster hierboven dit onderwerp na enkele dagen/weken nog wil opvolgen.

    Like

Leave a reply to Maarten Cancel reply