Waarom ik ga stemmen (en niet stemmen laf is)


Sorry this one is in Dutch …

Ik GA stemmen, heel bewust. En ja, ook ik ben ‘die politiekers’ kotsbeu, meer dan kotsbeu zelfs. Al dat gekibbel, dat egoïsme en het gebrek aan discretie … Lekken aan de pers om je grote gelijk te halen getuigt van een incompetentie zonder weerga. Een totaal gebrek aan professionalisme. Net kindjes op de speelplaats die gaan klikken bij de juf. Het moment dat politici weer met de pers praatten over BHV tijdens de paasvakantie, ging mijn alarmbel af. Dat we er niet gingen geraken. Dat er weer een gebrek aan bestuur zou zijn. Een van de vele randnieuwtjes die dag was dat er 1,5 miljoen armen zijn in België. Maar nee, somehow lijkt dat verderaf dan Brussel-Halle-Vilvoorde, terwijl een van hen hoogstwaarschijnlijk in je eigen straat woont.

Ik was dus maar wat blij met de demarche van de ietwat groene, maar heerlijk onstuimige De Croo. Want ik wou verkiezingen! Drie jaar aanmodderen volstaat wel. Elke ‘normale’ werkgever laat een incompetent personeelslid geen drie jaar zijn ding doen. Dat kost hem handenvol geld. Dat laat je niet toe … Met plezier kleur ik in juni weer bolletjes met mijn rode potlood. Want uiteindelijk zijn wij de ‘werkgever’ van al die politici. We kiezen ze, en betalen ze met ons belastinggeld. Dus ander en beter!

Pas op, ik wijs niemand van de huidige politici met de vinger. Het is zoals in zowat elk conflict de schuld van beide kanten. Maar vooral van de kiezer. Jij en ik dus! Wie van ons leest er de verkiesprogramma’s? Nee, liever gaat ongeveer een vijfde van de bevolking af op holle leuzen van partijen die nooit aan de macht willen of kunnen komen. Als een werkgever die het curriculum vitae van een sollicitant zonder boe of ba gelooft. Daardoor ontstaat er bij de partijen die wel inhoud hebben (links en rechts) zo’n danige versnippering dat regeren best moeilijk wordt. Als een groep vrienden die op reis gaat al zoveel moeite heeft om een bestemming te kiezen, wat moet het dan niet zijn met mensen die elkaars tegenstander zijn?

Tot slot, in een maatschappij heb je een heleboel rechten, maar ook plichten. Naar de stembus gaan is er daar een van. Bewust kiezen ook. Nadenken is onze godverdomse plicht, nadenken over wie die maatschappij van ons wel vorm kan geven, nadenken over wat het beste is voor jou én je buren. Want de maatschappij is een zaak van ons allemaal. En ja, het is gemakkelijk je terug te trekken om je eigen erf en niet hoeven te nadenken. Maar het is ook egoïstisch en laf. Net als thuisblijven op 13 juni.

Leave a Reply

